Цена на видеозаснемане – това може би е първата фраза, която човек търси в google, когато му предстои да поръча видео. И първият отговор винаги е един и същ – „Зависи!”. Повечето хора се отдръпват след като чуят неконкретен отговор на конкретен въпрос. Само че до достигането на наистина конкретен отговор за цена на видеозаснемане, трябва да се зададат редица въпроси и точно това ще се опитам да изясня в следващите редове.
От какво точно „зависи” тази цена на видеозаснемане? Първо е важно какво видео би искал клиента. Ако продуктът ще съдържа графики и анимации цената му е различна от това да се заснеме търговски обект от снимачен екип със съответната техника. Ако пък обектите са няколко и са в различни градове, цената ще е трета, а ако трябва да се заснеме нещо с актьори и статисти в предварително построен декор е четвърта. Затова първият въпрос е какво искате. Вторият обаче е от какво имате нужда…
За пример, имаше един собственик на уебсайт за сувенири и ювелирни подаръци, който искаше 30 секунден рекламен клип, в който Джеймс Бонд използва негови артикули. Тук вече отиваме в сферата на киното и не можах да скрия щастието си от факта, че ще бъда режисьор на римейк на Агент 007. По сценарий, Джеймс Бонд пристига на лъскав прием в огромна зала, флиртува с една дама запалвайки й цигара със запалка от артикулите на магазина, поздравява домакина на събитието и му услужва с писалката си за подписването на чек с дарение. В писалката обаче има предавател, което в последствие е разкрито от охраната. В коридора следва кратка схватка, при която охранителите са въоражени с ножове от артикулите на сайта и при последвалото бягство Бонд открадва частния хеликоптер на домакина и докато лети към залеза си поръчва ръчен часовник през телефона. Глас зад кадър казва: „Джеймс Бонд избира най-доброто!” и се изписва логото на сайта. Започнах да правя разбор с уточнението, че в снимачния процес наемът на техника и хонорарите се измерват в лева за снимачен ден, който трае 9 часа с един час обедна почивка. За да изглежда наистина като филм за 007, трябваше да е заснето с кино камера, която струваше 800 лв. на ден без обективите и статива (има и камери, които са за по 10 000лв., но преценихме, че е неоправдан разход). Тази камера е безполезна без кино оператор, който има хонорар от 1000 лв. на ден и двама асистенти с по 500 лв. Какво означава „лъскав прием в огромна зала”? Означава първо подходяща зала като аулата на Софийския университет например с висок таван и класически орнаменти, която струва 4000 лв. или според договорката. Тя трябва да се изпразни и одекори от художник сценограф и неговите асистенти с материали и реквизит. Това грубо струва 7000 лв. Това голямо помещение трябва да се освети и общо наем на осветление и хонорари на осветители възлиза на 3500 лв. Приемът трябва да има гости. Това са 50 сататисти с по 30 лв. хонорар или общо 1500 лв. Тези хора обаче трябва да ги облечеш в официални дрехи и тук идва художникът по костюмите, чийто труд, наем на дрехи и материали са около 3000 лв. Общият план е много важен. В него ние виждаме мащаба на цялото и той описва наистина израза „лъскав прием в огромна зала”, затова е нужен кран за камерата с дължина на стрелата от поне 5 метра, който струва 500 лв. и кранист и оператор на дистанционното на главата с по 200 лв. хонорар. Главният актьор ни е 2000 лв., а охраната са трима актьори за по 300 лв., които са обучени в сценичните битки, за да няма наранени хора. Следва хонорарът на организатора, без който толкова много хора не биха могли да се координират помежду си, цената на кетъринга и транспорта, хеликоптера, горивото му и пилота му, фарта и фартистите ( фарт е платформа на релси на която се поставя камерата и така тя извършва хоризонтални движения). Пост продукцията, която включва компютърен монтаж, специални ефекти и звуков дизайн и това са три отделни компонента, извършвани от трима отделни специалиста. Спирам дотук, за да задам въпроса колко запалки трябва да продаде сайта, за да се изплати тази инвестиция? Невъзможно количество! И тук се попариха надеждите ми, че ще снимаме римейк на Джеймс Бонд.
На практика се оказа, че едно видео, заснето с видео камера и видео оператор (подчертавам видео, защото разликата между кино и видео е съществена) на продуктите на магазина и интервю със собственика е много по-адекватно от една лъскава реклама, защото клиентите се довериха на човека, който стои зад сайта. Той застана с лицето си пред тях и така реализира много повече продажби, отколкото се надяваше първоначално. Клиентът си тръгна доволен с крайна цена на видеозаснемане и монтаж – 1500 лв. И това е най-показателният пример за това колко е важен въпроса „От какво имаш нужда?”
Ние от 22frames се стремим да изградим доверие у клиентите си и те да са наясно точно къде и за какво отиват парите им, защото така ще работим с тях в дългосрочен план. Видеозаснемането не е евтина услуга, но не искаме все пак да „отрежем” главата на някого, защото той повече няма да се върне. А нашите клиенти винаги се връщат.