В тази част ще поговорим за първия от трите продукционни периода, а именно предпродукцията. За да върви всичко по мед и масло на снимките (продукционния период) и за да не ни бие монтажиста (на пост продукционния период) задето сме прецакали това или онова трябва отлично и в детайли да изпипаме предварителната подготовка.
Първо моя милост – режисьора И. Илиев и негова мислост – продуцента А. Стоев правим предварителен разговор с клиента и питаме: Какво искате? и в последствие търсим отговора на въпроса: От какво имате нужда?… абе нещо като консултация при адвокат или автомонтьор, само дето нашите консултации са безплатни 😀 Досега на никого не сме взели пари да пием по едно кафе и да си поговорим. Работата на продуцента и режисьора се простира и през трите периода от игла до конец на цялото видео, затова и общото заплащане е процент от целия бюджет.
Хубаво е обаче да изясня отговорностите на режисьора и продуцента. Режисьорът е повече обърнат към творческите аспекти в работния процес, а продуцента към финансовите, но през цялото време и двамата знаят какво прави другия. Поговорили сме си, стиснали сме си ръцете и започваме да действаме поетапно. Има два подхода към бюджета. Единият е да тръгнем от идеята и да оценим колко ще струва, а другият подход е конкретен бюджет и по него оформяме идеята. Идеята е много важна, защото по нея режисьорът пише сценария, а по сценария продуцента смята разходите. Когато видиш подробно описано какво се случва във видеото можеш лесно да си представиш как ще изглежда и съответно да предвидиш от какво има нужда. След написването на сценария (т. нар. първи драфт) се сяда отново на маса с режисьор, продуцент и клиент и се чете, обсъжда и коригира сценария. Практиката показва че сценарий на втори и трети драфт са много по-добри и изпипани от първия. Вече режисьора има ясна представа какви кадри трябва да се заснемат и сяда да опише разкадровката, която обсъжда с оператора, а продуцента има ясна представа какво и кой ще са необходими и завърта 100 и кусур телефона за да набави всичко необходимо. През целия поризводствен процес режисьора следи идеята да се получава както трябва, а продуцента да не се изпускат юздите на бюджета.
За да придам плътност на думите си ще приведа един пример – лирическо отклонение, което съвсем спокойно можете да прескочите, ако не ви се чете. Да създадеш едно видео е като да си ремонтираш жилището. Много майстори, всеки на своя акъл и всеки с проблемите си. Бай Кольо кърти банята, ама го стяга ишиаса и пропуска пет дни. Да де, ама Бай Киро трябва да изкърти вратите, а Бай Кольо се бави. Бай Нено трябва да замаже, а Чичо Юсуф да боядиса… и да опищи орталъка, че другите байчовци са си оставили ръцете. И се почва едно: Ама ти мен ме прецакваш така! Аз имам друг обект… Мога след месец, като си направиш банята. Или ми качи цената или си търси друг майстор. Месеци наред домът ти е на вили и на могили, прах и разправии, едни идват, други си отиват, ти не можеш да си погледнеш работата, защото отделяш цялото време на ремонта и накрая влизаш в банята, пускаш душа и… водата потегля към коридора, вместо към сифона. Класика! За съжаление много хора са се сблъсквали с проблеми от такъв характер. Ето затова ако бяхме в ремонтния бизнес, ние от 22frames щяхме да сме едни интериорни дизайнери, които щяха да ви изготвят естетически издържан проект на вашето жилище, да организират отделните майстори, да следят за качеството на работата и след два месеца си влизате в дома и „О, чудо – всичко работи!” Само че ние не зидаме, ние снимаме.
Професионалното видео заснемане е сложен занаят с безброй тънкости и тук е ролята на професионалистите. Ние държим клиентът да е спокоен, че нещата ще се случат както трябва, парите му ще бъдат оползотворени рационално и видеото му ще бъде перфектно J